Blogs

#3. Wat kun je zelf doen bij slaap problemen?

Slaap problemen komen ontzettend veel voor. Iedereen heeft er wel eens last van gehad. Dat je niet in slaap kunt vallen terwijl je wel heel moe bent, dat je elk half uur wakker wordt, dat je heel vroeg wakker wordt of juist heel moe wakker wordt. Dat je een jetlag gevoel hebt en je ritme lijkt te zijn omgedraaid.

Waar komt het door dat je problemen hebt met slapen?

Dit kan verschillende redenen hebben. Het kan zo zijn dat je hebt gereisd en je inderdaad een jetlag hebt. Maar als dat niet het geval is dan zijn je slaap hormonen verstoord. Je kunt veel stress hebben of het kan te licht zijn.

Wat doe je als je een jetlag hebt?

Wat je het beste kunt doen als je veel last van een jetlag hebt is je gelijk aanpassen aan het nieuwe ritme. Ga dus absoluut niet eerst even een paar uur slapen omdat je zo moe bent van de vlucht! Ga eten op de normale tijden en hou jezelf zo lang mogelijk wakker totdat het echt bedtijd is. Als je het niet red tot bijvoorbeeld 23:00 uur dan ga je rond 21:30 uur als slapen, hoe langer je wakker blijft hoe langer je door zult slapen mits je gewoon op de nieuwe tijd hebt avond gegeten. De volgende ochtend zul je waarschijnlijk vroeg wakker worden, dat is niet zo erg voor de eerste dag. Je herhaalt het de tweede dag gewoon weer opnieuw, niet tussendoor slapen omdat je moe bent en goed eten op de normale tijden. Zelf heb ik er op deze manier nooit langer last van dan 1 a 2 dagen.

Waarom is op de goede tijd avond eten zo belangrijk voor je slaap?

Je hebt mensen met een sneller metabolisme en mensen met een wat langzamer metabolisme, de mensen met een snel metabolisme zullen vaak vroeger wakker zijn. Er is een simpele reden voor, je eten van de avond daarvoor is verteerd en je lichaam heeft weer trek. Je zult dan wakker worden om te gaan eten. Wat je hier soms aan kunt doen is proberen om iets later te eten zodat je ook s ochtends pas iets later weer trek krijgt en wakker wordt. De mensen met een langzamer metabolisme kunnen dus beter iets vroeger eten en wat lichter verteerbaar voedsel. Hier kom ik nog een keer op terug in een volgend blog over Hormoon types en eten volgens jouw hormoon type.

Hoe heeft stress invloed op jouw slaapritme?

Als je veel stress hebt dan heeft dat op heel veel dingen invloed, zo ook op je slaap ritme. Bij plotseling veel stress maakt je lichaam cortisol aan. Cortisol is precies het hormoon dat er voor zorgt dat je wakker wordt in de ochtend. Door een te hoog cortisol gehalte zul je dus moeilijk kunnen slapen, veel wakker worden of heel vroeg wakker worden.

Bij een te lange uitputting van je cortisol, wat oa gemaakt wordt in je bijnieren. Krijg je een bijnier uitputting. Dat betekent dat je zo moe zult zijn dat je bijna alleen nog maar kunt slapen.

Stress kan dus als effect op je slaap ritme hebben dat je niet meer goed kunt slapen of als dat te lang duurt dat je alleen nog maar kunt slapen. Je krijgt dan een Burn-out of een depressie.

Wat heeft licht/donker met je dag/nacht ritme te maken?

Dit is een belangrijk punt en daar wordt weinig aandacht aan besteed. Zodra het donker is gaat je lichaam Melatonine aanmaken wat niet alleen het slaap hormoon is maar dit hormoon zet je systeem als het ware even ‘uit’.

Waarom het zo belangrijk is dat dat gebeurt is omdat je lichaam dan pas kan herstellen! Dit is ook de reden dat je bijvoorbeeld veel slaapt als je ziek bent.

Wat vaak wordt vergeten is dat het buiten wel donker kan zijn maar als jij thuis zit met licht aan en je kijkt naar de tv, je laptop of telefoon dat dat zo veel licht afgeeft dat jouw lichaam niet weet dat het donker is. Je zult daardoor moeilijk in slaap vallen. En wat misschien nog wel vervelender is is dat je zo lang het licht is en je lichaam jou wakker probeert te houden je ook veel behoefte hebt aan eten. Je gaat dus onnodig eten en dat zijn meestal de ongezonde snacks. Daardoor ontregel je dan je suiker niveau wat weer tot gevolg heeft dat je slecht zult slapen, onrustig slaapt, moe wakker wordt etc.

Ook als het volle maan is slapen veel mensen minder goed, je voelt je onrustiger. De reden hiervan is dat het dan heel erg licht is. De cyclus van vrouwen loopt ook gelijk met de maan, Bij volle maan zijn vrouwen vruchtbaar. Dit is natuurlijk niet zo als je de pil gebruikt of als je licht/donker ritme verstoord is.

Wat kun je zelf doen om beter te slapen?

Er zijn een aantal dingen die je al makkelijk zelf kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld geen suiker/alcohol/koffie gebruiken. Geen ongezonde snacks in de avond ( het liefst natuurlijk nooit!). Zorg dat het donker is voordat je gaat slapen, ongeveer anderhalf uur van te voren want het duurt een tijdje voordat het aangemaakte slaaphormoon ook werkt. En probeer even te ontstressen dus luister naar iets wat je rust geeft of doe een meditatie of ademhalingsoefening. Ga in ieder geval niet sporten in de avond! Sport het liefst in de ochtend voor meer energie.

Mocht je meer informatie willen of wil je graag weten waarom jouw slaap ritme ontregeld is en hoe dat weer goed kan komen dan kun je een email sturen naar info@hormoontherapeut.nl.